T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
TİAV’dan Yayın Atılımı
Türk İdari Araştırmalar Vakfı (TİAV), 2000 yılında stratejik bir düşünce kuruluşu olarak, genelde kamu yönetimi alanında, özelde mülki idare alanında çalışmalar yapmak ve yapılan çalışmaları desteklemek amacıyla kurulmuştur.
TİAV İçişleri Bakanlığı bünyesi içinde kurulmuştur. Vakıf Şeref Başkanı İçişleri Bakanı'dır. Vakıf yönetim kurulu başkanı İçişleri Bakanlığı Müsteşarı'dır. Bakanlık birim amirleri yanı sıra, Türk İdareciler Derneği Genel başkanı gibi üyelerin yer aldığı mütevelli heyeti her yıl dört yönetim kurulu üyesini seçmektedir. Vakıf genel sekreterliğini AREM Başkanı üstlenmektedir.
Vakıflar mevzuatında yapılan değişikliklerin ortaya çıkardığı belirsizlikler nedeniyle, Türk İdari Araştırmalar Vakfı'nın faaliyetlerinde bir durgunluk dönemi yaşanmıştır. Bu belirsizlikler, sonradan yapılan düzenlemelerle giderilmiştir. Bunun üzerine 28 Şubat 2012 tarihinde yapılan Genel Kurul'da vakfın, amaçları doğrultusunda etkinleştirilmesi kararına varılmıştır. Bu karar ile birlikte kamu yönetimi ve mülki idare alanlarında yeni araştırmalar ve yayınlar yapılması yönünde projeler geliştirilmeye başlanmıştır.
Türk İdari Araştırmalar Vakfı (TİAV), genelde kamu yönetimi alanında, özelde mülki idare alanında çalışmalar yapmak ve yapılan çalışmaları desteklemektedir. AREM ile yakın işbirliği içinde çalışan bir vakıftır. Vakıf, kamu yönetimi konularında son dönemde ciddi bir yayın atağına geçmiştir.
2013 ve 2014 YILLARINDA YAYINLANAN KİTAPLAR |
“Valilik ve Kaymakamlık Birimleri Mevzuat El Kitabı”
Valilik ve kaymakamlıkları ilgilendiren mevzuat olarak, 1700 sayılı Dâhiliye Memurları Kanunu, 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri hakkında Kanun, Mülkiye Müfettişlerince Düzenlenen Raporların Değerlendirilmesi, Takibi ve Sonuçlandırılması Hakkında Yönerge ile Valilik ve Kaymakamlık Birimleri Teşkilat, Görev ve Çalışma Yönetmeliği’ni içeren temel bir mevzuat el kitabıdır.
“Toplumda İçişleri Bakanlığı ve Mülki İdare Amirleri Algısı-Rapor I: Vatandaş Algısı”
Toplumda İçişleri Bakanlığı ve Mülki İdare Amirleri Algısı Projesi kapsamında hem il idaresi, yerel yönetimler, nüfus, sivil toplum, iç güvenlik gibi geniş bir alanda faaliyet gösteren İçişleri Bakanlığı'nın, hem de ülke genelinde kamu yönetiminin omurgasını oluşturan mülki idare amirlerinin toplumda ve medyada oluşan algılarının ölçülmesi amaçlanmıştır. Farklı aşamalardan meydana gelen bu projenin ilk aşamasını İçişleri Bakanlığı ve Mülki İdare Amirlerinin vatandaş nezdindeki algısı oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda ülke genelinde kapsamlı bir anket çalışması yürütülmüştür. Bu anket çalışmasından elde edilen verilerin değerlendirilerek rapor haline getirilmesi sonucunda bu kitap ortaya çıkmıştır. Projenin akademik koordinatörlüğünü Prof. Dr. Orhan Gökçe yürütmektedir.
Vatandaş-devlet ilişkisinin sağlıklı bir zeminde yürütülebilmesi, toplumsal beklenti ve hizmet talebinin etkin bir şekilde karşılanabilmesi ile doğru orantılıdır. Bu anlayış çerçevesinde bilgi elde etmek üzere tasarlanan bu araştırmanın sonuçları değişen toplumsal eğilimlere ve beklentilere işaret etmektedir. Kitap 2013 yılında yayınlanmıştır.
“İçişleri Bakanlığı-Hukuki Görüşler 2012-2013”
İçişleri Bakanlığı Hukuk Müşavirliğinden her yıl çok sayıda görüş istenmektedir. 2012 ve 2013 yılında verilen görüşlerin sistematik biçimde sınıflandırılması sonucunda bu kitaplar ortaya çıkmıştır. 2013 yılında yayınlanan bu kitapların editörü İçişleri Bakanlığı Hukuk Müşaviri Dr. Hasan Hüseyin Can’dır.
İçişleri Bakanlığı Hukuk Müşavirliği ve Türk İdari Araştırmalar Vakfı işbirliği ile yayınlanan bu kitaplar, kamu kurumlarının yapacağı iş ve işlemlerin hukuka uygun biçimde gerçekleştirilmesi bakımından önemli bir rehber niteliğindedir. İçişleri Bakanlığı, doğumundan başlayarak, vatandaşımızın hayatının her aşamasında yer alır, bundan dolayıdır ki, halka sunduğu yayınlar da, doğrudan insanımızın hayatına dokunur…
İki kitaptan oluşan bu kitap seti, kamu hizmetinin yürütülmesinde izlenecek yöntemler ve vatandaşın kamu idarelerinden yapacağı talepler hakkında, herkesin anlayacağı bir açıklık ve sadelikle konuları anlatmaktadır. Bunlar, günlük yaşantımızda her gün karşılaşabileceğimiz konulara dairdir. Bu çerçevede oluşturulan hukuki görüşler; geçerli mevzuat ve uygulamaya dair mahkeme kararları ışığında ortaya konulmak suretiyle idare ile vatandaş arasındaki güvenin sağlanması ve sağlam bir hukuki zeminin inşasını amaçlamıştır.
Kitap seti, kamu idarelerinin hizmet üretmesinde hukuka saygıyı, vatandaşın kamu idareleriyle ilişkisinde bireysel haklara uyulmasını ilke edinmiştir. Bu kitabın rehberliğinde; daha iyi işleyen idareler, Devlet karşısında haklarını bilen vatandaşlar, bürokrasinin azaldığı idari süreçler, hiç de hayal değil…
“İçişleri Bakanlığını İlgilendiren Danıştay Karar Örnekleri”
Devlet-toplum ilişkilerinin güven ortamında inşası açısından “adalet” kavramı anahtar bir rol üstlenir. Bu sebeple idari yargı kapsamında Devletin taraf olduğu uyuşmazlıklarda, tarafların hak ve menfaatlerinin dengeli olarak değerlendirilmesi, adil ve hakkaniyete uygun çözümlerin bulunması önemlidir. Bu bağlamda, Danıştay kararları yol gösterici bir nitelik taşımaktadır.
“Adalet mülkün temelidir,” anlayışından hareketle hazırlanan İçişleri Bakanlığını İlgilendiren Danıştay Karar Örnekleri kitabı, sadece İçişleri Bakanlığı mensuplarına değil vatandaşa, kamu kurumlarına ve hukukçulara yönelik önemli bir bilgi kaynağı oluşturmaktadır.
Kitabın editörlüğünü, İçişleri Bakanlığı Hukuk Müşaviri Adnan Türkdamar üstlenmiştir.
Devlet-toplum ilişkilerinin güven ortamında inşası açısından “adalet” kavramı anahtar bir rol üstlenir. Bu sebeple idari yargı kapsamında Devletin taraf olduğu uyuşmazlıklarda, tarafların hak ve menfaatlerinin dengeli olarak değerlendirilmesi, adil ve hakkaniyete uygun çözümlerin bulunması önemlidir. Bu bağlamda, Danıştay kararları yol gösterici bir nitelik taşımaktadır.
“Adalet mülkün temelidir,” anlayışından hareketle hazırlanan İçişleri Bakanlığını İlgilendiren Danıştay Karar Örnekleri kitabı, sadece İçişleri Bakanlığı mensuplarına değil vatandaşa, kamu kurumlarına ve hukukçulara yönelik önemli bir bilgi kaynağı oluşturmaktadır.
Kitabın editörlüğünü, Adnan Türkdamar, Recep Demir ve Erkan Arıkan üstlenmiştir.
“TİAV Çarşamba Konferansları 2013”
Kamu yönetimi ve toplumsal yaşamda ortaya çıkan gelişmelerle ilgili "farkındalık" oluşturmak amacıyla alanında yetkin akademisyenler, araştırmacılar ve bürokratların birikim ve deneyimlerini aktarabilecekleri bir konferanslar serisi düzenlenmiştir. 2013 yılında düzenlenen altı konferansın çözümlemesinden oluşan bu kitap yayınlanmıştır. Kitabın editörlüğünü Selim Çapar üstlenmiştir.
Prof. Dr. Kemal Sayar, Modern Dünyada İnsanın Mutluluk Arayışı konusunda bir Çin atasözüne vurgu yapmaktadır: “Hayat uzun bir şimdiden ibarettir.”
Prof. Dr. Orhan Gökçe, İletişim ve Şiddet konusunda, başarılı iletişimin daima saygı ve sevgiyi aynı anda içermesi gerektiğine işaret etmektedir.
Prof. Dr. Nurullah Genç, Yöneticilik ve Sanat konusunda, yönetimin sanatların en eskisi olmasına karşın bilimlerin en yenisi olduğunun altını çizmektedir.
Mehmed Niyazi, İstanbul’un Fethi Bağlamında Devlet Felsefesi konusunda Fethi anlayabilmek için Türk toplumundaki devlet anlayışının çok iyi anlaşılması gerektiğini belirtmektedir.
Dışişleri Bakanlığı-Bakan Yardımcısı Büyükelçi Naci Koru, Türk Dış Politikası konusunda son dönemde yaşanan başarılı gelişmelere vurgu yapmaktadır.
Prof. Dr. Mete Tunçay, Cumhuriyet Döneminin İlk Sekiz Yılında Siyasi Akımlar ve İdareye Yansımaları konusunda Cumhuriyet tarihinde 1925 yılındaki Takrir-i Sükûn Kanunu’nun önemli bir dönüm noktası olduğuna dikkat çekmektedir.
“İçtihatlı ve Açıklamalı Dernekler Mevzuatı”
Sivil toplum kuruluşları, kazanç paylaşma amacı gütmeksizin, toplumsal sorunların çözümüne ve toplumun gelişmesine yönelik gönüllü faaliyette bulunan karar alma süreçlerine katkıda bulunan dernek ve vakıf gibi özerk kuruluşlardır. Çağdaş demokrasilerde katılımcı ve çoğulculuğu sağlamada sivil toplum kuruluşları önemli görevleri yerine getirmektedir. Bu görevi ifa eden STK’ların karşılaştıkları hukuki ve uygulamaya ilişkin birçok güncel sorunun aşılması önem arz etmektedir.
Bu kitap; sivil toplum kuruluşlarının odağında bulunan derneklerin yöneticileri ve diğer ilgililerin dernekler ile ilgili güncel kanun, yönetmelik, tebliğ, genelge, içtihat ve görüşlere kolayca ulaşabilmelerini sağlayıcı temel bir kaynak olarak, Dernekler Dairesi Başkanlığında görevli alanında uzman kişilerce hazırlanmıştır. Bu yönüyle ihtiyaç duyanlar için önemli bir boşluğu dolduran referans bir kitap niteliğindedir.
“Toplumda İçişleri Bakanlığı ve Mülki İdare Amirleri Algısı-Rapor II: Medya Analizi”
İnsanların çok hızlanan ve karmaşıklaşan yaşamda, birçok alanda bizzat kendisinin deneyim yaşamasına ne imkân ne de zaman vardır. Bu nedenle öznel deneyimin yerini giderek medya aracılığıyla gözlem ve deneyim almaktadır. Günümüzde medya, artık insanların gözü, kulağı durumundadır. O, olmadan ne hakkında nasıl düşüneceğimiz, neyin iyi, neyin kötü olduğu, nerede tatil yapabileceğimiz, nerede yapamayacağımız, kişiler hakkında nasıl düşüneceğimiz gibi konularda karar vermek mümkün değildir. Ayrıca medyada yer almayan hiçbir şey gerçek değil, medyada savunulmayan hiçbir görüş geçerli değil, yer almayan hiçbir kurum ve kişi mevcut değildir. Bu açıdan insanların kurumlara, kişilere yönelik bakış açılarını ve değerlendirme kalıplarını şekillendiren ve biçimlendiren artık medyadır. Bu nedenle medyanın kurumları ve temsilcileri ya da yöneticilerini nasıl ele alıp sunduğu konusu büyük önem arz etmektedir. Bu bağlamda, 01 Ocak 2013-10 Mayıs 2013 tarihleri arasındaki zaman dilimini kapsayan bu çalışma, yazılı ve görsel medyanın İçişleri Bakanlığı ve mülki idare amirlerini nasıl algılayıp sunduğunu analiz etmeyi amaçlamaktadır.
“Avrupa BirliğiFonlarından Nasıl Yararlanılır ?”
Elinizdeki bu kitabın içinde Avrupa Birliğine proje hazırlamada gereken bilgileri bulacaksınız. AB Fonları 322 farklı kalkınma alanında dağıtılmaktadır. AB’ye girmek için başvuru yapan bizim de içinde olduğumuz ülkeleri desteklemek için ayrılan hibe fon tutarı 2001-2013 yılları arasında yıllık yaklaşık 14 milyar Euro’dur. Aslında AB fonları dünya üzerindeki 11 büyük uluslararası fondan sadece biri olup gelişim projeleri pazarında yıllık 100 milyar Dolar’lık proje çok sayıda uluslararası kuruluş tarafından fonlanmaktadır.AB projeleri uzmanı Veysel YURDAKUL tarafından hazırlanan bu kitap bir rehber çalışması olup, Eğitim Kurumları ve STK’lar başta olmak üzere şirketler, belediyeler, kamu kuruluşları, sendikalar, kooperatifler, üniversiteler, Ar-Ge merkezleri ve AB projeleri ve fon yaratma hususunda danışmanlık veren firmalara yol gösterecek bir tarzda hazırlanmıştır.
“Toplumda İçişleri Bakanlığı ve Mülki İdare Amirleri Algısı-Medya Analizi - Rapor III: Toplumun Farklı Kesimlerinin Algısı”
Bu araştırma, İçişleri Bakanlığı ve mülki idare amirleri ile ilişki içinde olan bazı grup ve kişilerin, İçişleri Bakanlığı’na ve mülki idare amirlerine ilişkin algısını belirleme ve bu algının çeşitli grup ve kişilere göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amacını taşımaktadır. Bu çerçevede İçişleri Bakanlığı’nın karar ve eylemlerinden doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenen bazı grup ya da kişilerin, İçişleri Bakanlığı ve mülki idare amirleri hakkında ne düşündükleri, kişisel ilişkileri olup olmadığı, işlerinin düşüp düşmediği, kurum personelinin yaklaşımı, duyulan güven ve memnuniyet, beklentiler, görev ve işlevleri hakkındaki düşünceleri, mülki idare amirlerinin sahip olmasını istedikleri niteliklerin neler olduğu gibi sorulara ilişkin görüş, düşünce ve tepkileri öğrenilmeye ve ölçülmeye çalışılmıştır.
Bu çalışma, Türkiye genelinde muhtarlar, STK temsilcileri, eski belediye başkanları, eski milletvekilleri ve avukatlara uygulanan anket çalışmalarının bulgularını içermektedir.
“Toplumda İçişleri Bakanlığı ve Mülki İdare Amirleri Algısı-Medya Analizi - Rapor IV: Mülki İdare Amirlerinin Algısı”
Bu araştırma, İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen “Toplumda İçişleri Bakanlığı ve Mülki İdare Amirleri Algısı” başlıklı projenin bir kısmını oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı, mülki idare amirlerinin gözünden mülki idare sistem ve mesleğinin güçlü ve zayıf yanlarını ve geleceğe ilişkin tasavvurları tespit etmektir. Ayrıca mülki idare amirlerinin, İçişleri Bakanlığına ilişkin algıları da araştırmanın kapsamı içinde bulunmaktadır.
Bu çalışma, 20 Şubat ile 20 Mart 2014 tarihleri arasında Türkiye’nin 80 ilin valisi ve 35 ilin vali yardımcıları, kaymakamları ve hukuk işleri müdürü ile yapılan anket çalışmasının bulgularını içermektedir.
2015 YILI YAYINLARI |
“Arşiv Belgeleri Işığında Dâhiliye Nezareti Tarihi”
Türkiye’de İçişleri Bakanlığının tarihinin başlangıcı olarak 1836 yılı esas alınamaz. Farklı isimler altında da olsa tüm Müslüman Türk devletlerinde ve özellikle de Osmanlı Devletinde “içişlerinin” temelleri çok eskilere uzanmaktadır. İşte bu eser, tarih boyunca ve özellikle Osmanlı Devletindeki içişlerine dair kurum ve kuruluşları, temel kaynaklar ve arşiv belgeleri ışığında incelemek amacını taşımaktadır. Bu bağlamda, hâciplik ve şıhne teşkilatlarına dikkat çekilmekte, kethudâlık kavramı üzerinden Sadaret Kethudâlığı kurumu ele alınmakta ve 1836 yılında kurulan Nezâretin 1922 yılına kadar gelişimi incelenmektedir. Ayrıca eserde, içişlerine dair kurum ve kuruluşlar ile bunların işleyişine ilişkin mevzuat metinlerine de yer verilmektedir.
Bu eser Prof. Dr. Ahmet Akgündüz tarafından kaleme alınmıştır.
“İçişleri Bakanlığı Tarihi (1920-2014)”
İçişleri Bakanlığı, Türkiye Cumhuriyetinin kuruluş aşamasında, siyasal sistemin oturması, devletin işleyişi ve ülkenin yönetimi açısından yurdun en ücra köşesine kadar merkezi idarenin eli, gözü kulağı olmuştur. Bu nedenle de hem Cumhuriyet rejiminin yerleşmesi, hem de sistemin çalışmasında işlevsel bir rol üstlenmiştir. Devletin zaman içindeki teşkilatlanma süreçleri ile yürütülen görev ve hizmetlerin değişimine bağlı olarak tekâmül etmiş ve adı İçişleri Bakanlığına dönüşmüştür.
İşte bu eserde İçişleri Bakanlığının 94 yıllık tarihi kaleme alınmıştır. Yedi yazarın emek verdiği bu eser, Prof. Dr. Mehmet Çelik’in editörlüğünde yayına hazırlanmıştır.
“Türkiye'nin Göç Tarihi”
Türkiye’nin Göç Tarihi, 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler adlı bu eser, Anadolu topraklarının yüzlerce yılın ötesine uzanan son derece hareketli, zengin ve o ölçüde de çok yönlü, çok kültürlü sonuçlar yaratan göç tarihinin, dünden bugüne ulaşan hikayesini konu ediniyor. Aslında çalışma, Anadolu coğrafyasının kısa sayılabilecek bir tarihsel dilimi üzerinde yoğunlaşmakta ve genel olarak Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan bu yana gerçekleşen göçlerin yaratmış olduğu toplumsal, ekonomik, siyasal ve kültürel yapılanmalarını sonuçlarıyla birlikte ele almaktadır.
Bir başka açıdan da bakıldığında bu önemli eser, bir anlamda çok kültürlü Anadolu’yu resmetmekte, bu geniş çerçeve içinde yüzlerce yıl sürekli değişen ama hiçbir zaman tek renkli olmayan zengin ve çarpıcı tabloyu anlamamızı sağlamaktadır.
Türk İdari Araştırmalar Vakfı, Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkez (HUGO) ile İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları’nın ortak yayını olan bu eserin söz konusu yapılanmanın oluşturulmasına ve Türkiye’deki göç çalışmalarına önemli bir katkıda bulunacağına inanmaktayız.
“Türkiye'de Mülki İdare”
2016 YILI YAYINLARI |
KURUMSALLAŞMA BAĞLAMINDA
DÂHİLİYE NEZARETİNDEN DÂHİLİYE VEKÂLETİNE GEÇİŞ (1920-1923)
Başa, Ş. (2016) Kurumsallaşma Bağlamında Dâhiliye Nezaretinden Dâhiliye Vekâletine Geçiş (1920-1923), Ankara: TİAV Yayınları.
Bu kitabın konusu, devlet ve toplum yapılanması içerisinde önemli bir yeri olan İçişleri Bakanlığı’nın kurum tarihidir. Çalışmada ağırlıklı olarak, Osmanlı Dönemi Dâhiliye Nezaretinden Milli Mücadele Dönemi Dâhiliye Vekâletine geçişin yaşandığı dönem (1920-1923) incelenmiştir. Geçiş dönemi koşulları ile Osmanlı Devleti’nden miras kalan teşkilat yapısının anlaşılabilmesi açısından, Dâhiliye Nezareti Dönemi (1836-1922) de Çalışma Kapsamına alınarak özetlenmiştir. Kitapta esas olarak, Bakanlığın merkez teşkilatı ve bununla bağlantılı konular (dâhiliye memurları, bütçeler, vekiller, politikalar ve icraat) incelenmekle birlikte; konuyla yakın ilişkisinden dolayı mülki ve mahalli idareler ile kolluk birimlerine ilişkin gelişmeler üzerinde durulmuştur. Diğer taraftan, kurum tarihinin de ötesine geçilmeye çalışarak Dâhiliye Nezareti ve Dâhiliye Vekâletinin kuruluş ve gelişim süreçleri, kurumsallaşma yaklaşımının varsayımları çerçevesinde değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda; İçişleri Bakanlığı örneğinde olduğu gibi, Türk toplumunun uzun yıllar boyunca ve titizlikle yaratıp geliştirdiği kurumların, çeşitli güçlerin ve çıkarların etkisiyle oradan oraya yönlendirilebilen bilardo topları olmadıkları, onların da kendilerine ait bir yaşamları olduğu ve isimlerinden çok daha fazlasını ifade ettikleri; bunlara ait yönetsel değerlerin korunup geliştirilmesi ve gelecek kuşaklara emanet edilmesinin ülke ve toplum yararına olduğu; devlet ve siyaset kurumlarının da Milli Mücadele Dönemi’nde olduğu gibi kamu örgütlerinin kurumsallaşma düzeyini azaltan değil, destekleyen bir anlayışta olmaları gerektiği ortaya çıkmaktadır.
"Osmanlı Devletinde İçişlerinin Yönetimi Sadaret Kethudalığı"
Osmanlı Devleti kuruluşundan itibaren 17. Yüzyıl ortalarına kadar mülki işlerini mevcut kurumlarının ortak tutum ve icraasıyla yönetme yolunu tercih etti. Bunu da Divan-ı hümayun ismi verilen yönetim aygıtı vasıtasıyla yaptı. Bahsi geçen yüzyıl ortalarından başlayarak 18. Yüzyıl başlarına kadar sarkan bir dönemde ise yavaş yavaş devlet yönetiminde daha branşlaşmış ve uzmanlaşmış birimleri oluşturdu ve geliştirdi. Bunlardan birisi de daha çok içişlerine odaklanmış olan Sadaret Kethüdalığı idi. Sadaret Kethüdalığı daha önceki dönemlerde bir memuriyet şeklinde mevcut olmakla birlikte bu dönemden sonra oldukça genişlemiş bir daire ve büro halini aldı. Bu kitapta daha çok kurumun bir daire haline gelişi ve sonrası üzerine yoğunlaşılmıştır. Böylece Osmanlı Devleti’nde içişleri yönetiminin gelişimi ve uğramış olduğu değişim, devletin klasik döneminin (1300-1600) sonundan itibaren yaklaşık olarak Tanzimat döneminin başlarına kadar (1839) taşınarak ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Doğan, M. (2016) Osmanlı Devletinde İçişlerinin Yönetimi Sadaret Kethudalığı, Ankara: TİAV
"Muhtarın Fermanı Köyün Kararı Köy Karar Defterleri"
MUHTARIN FERMANI KÖYÜN KARARI KÖY KARAR DEFTERLERİ
Muhtarlar
Muhtarlar idari yapımızın temel taşlarını oluşturmakta ve toplımsal yapımızın vazgeçilmez unsurlarıdır.
Muhtarlar Devlete karşı milleti, millete kar şı da Devleti temsil etmektedir.
Muhtarın mührüne muhtaç olmadan yaşamak mümkün değildir.
Köy Muhtarı
Muhtar köyün başıdır. Köy işlerinde söz söylemek, emir vermek ve emrini yaptırmak muhtarın hakkıdır (442 sayılı Köy Kanunu).
Mahalle Muhtarı
Muhtar, mahallenin ortak ihtiyaçlarını belirlemek, mahallenin yaşam kalitesini geliştirmek, belediye ve diğer kamu kurum kuruluşlarıyla ilişkileri yürütmek, mahalle ile ilgili konularda görüş bildirmek, diğer kurumlarla işbirliği yapmak ve kanunlarla verilen diğer görevleri yapmakla yükümlüdür (5393 sayılı Belediye Kanunu).
Akyel, R. (2016) Muhtarın Fermanı Köyün Kararı Köy Karar Defterleri, Ankara: TİAV Yayınları.
YAYIN PLANLAMASINDA YER ALAN ÇALIŞMALAR: |
- Seçilmiş Avrasya Ülkelerinde Yönetim
ÖNCEKİ YAYINLAR : |
- Emre, Cahit (Ed.)(2002) İyi Yönetim Arayışında Türkiye’de Mülki İdarenin Geleceği, Ankara: Türk İdari Araştırmalar Vakfı.
- Emre, Cahit vd. (2003) Halkın Mülki İdareye Yönelik Tutum ve Beklentileri, Ankara: İçişleri Bakanlığı.
- Nitas, Koraltay (Ed.)(2003) Yirmibirinci Yüzyılda Yönetim, Ankara: Türk İdari Araştırmalar Vakfı.
- Kurt, Y. ve C. Beyhan (2007) İnternet Ve…, Ankara: İçişleri Bakanlığı-AREM.